Isten éltesse a Mestert!

08/13/2020

Ma 121 éve született a világtörténelem talán legzseniálisabb és legnagyobb hatású filmrendezője, Alfred Hitchcock. 

Ez alkalomból az egyik kedvenc Hitchcock-filmemből, a mai napig remek "A harminckilenc lépcsőfok"-ból idézném fel a film (számomra legalábbis) legjobb jelenetét. Ebben a pár perces részletben minden megtalálható, ami a Mesterre jellemző volt: izgalom, humor, feszültség (suspense), remek párbeszédek, illetve remek színészi játék. 

...a legfontosabb az, hogy a közönség figyelmét fenntartsuk... a vetítővásznat érzelmekkel kell megtölteni." - mondta mindig a Mester. 

Hiszem, hogy ugyanez az írásra is érvényes, és így Alfred Hitchcock továbbra is inspirál és még nagyon sokáig inspirálni fog minden egyes (minőségi) alkotót, írót és filmkészítőt.

Kedvenc idézeteim a Mestertől...

...melyek olyan alapszabályok is egyben, amelyeket a magam képességei szerint a könyveimben én is követni próbálok:


"A jó film titka, hogy olyan egyedik problémát találjunk, amely elég lebilincselő ahhoz, hogy fenntartsa a nézők érdeklődését, mégis elég egyszerű ahhoz, hogy minden különösebb nehézség nélkül követhető legyen."

"Filmjeimben a szélsőséges helyzeteket szeretem hétköznapisággal ellenpontozni. Egy férfi bombát szállít egy iskolatáskában, a poggyászmegőrző alkalmazottja nem veszi át, de nem azért, mert bombát tartalmaz, hanem mert piszkos..."

"Erőszak nélkül is felkelthetjük a nézőben az izgalmat. Nem szükséges mindent megmutatni..."

"A vidám alaphelyzet váratlanná, egyúttal sokkal hatásosabbá teszi a drámai végkifejletet. Minél könnyedebb az alaphelyzet, annál megrázóbb a hirtelen drámai fordulat."

"Egy rakás jó ötlet sem elég a sikeres film létrehozásához, ha nem állnak össze szigorú rendbe a legtökéletesebb formai biztonsággal."

"Az első feladat megteremteni az érzelmi hatást, a második pedig fenntartani."

A történet átfogó szerkezeti egységeit az atmoszférával, a karakterekkel, végül a párbeszédekkel kell beburkolni.

"Szeretem, ha a közönség csak találgatni tudja, mi történik majd a következő pillanatban. Az izgalmat fokozatosan, de biztosan építem fel, s a thrillerekben a crescendóig fokozom. Nem lehetnek félmegoldások, minden másodpercben tudnom kell, hova akarok eljutni."

"Véleményem szerint az a történet a legizgalmasabb, melyben hétköznapi emberek látszólag mindennapos szituációba kerülnek, amely azonban (lehetőleg minél hamarabb) csábítóan veszedelmes játéknak bizonyul."

"Egyébként azt tapasztaltam, hogy a közönség reakciói egészen addig kiszámíthatóak, amíg ő is számíthat ránk. Tedd beavatottá a közönséget, és megnyered az érdeklődését."

"Mostanában csak akkor érzek igazán jónak egy filmtervet, ha dióhéjban, a lehető legegyszerűbb szavakkal el tudom mesélni, mégpedig az elejétől a végéig."

"Minél erősebb a rossz, annál kétségbeesettebb a harc, és annál jobb lesz a film..."

"Egy mozihősnek a néző rokonává kell válnia vagy esküdt ellenségévé, legalábbis ha jó filmről van szó."

Életszerű helyzetek kellenek valószerű karakterekkel. Ha a szereplők hiteltelenek, legfeljebb meglepő hatást kelthetünk, valódi feszültséget soha.

"Először egy darab papírra a lényeget. Kizárólag a történet csontvázát."

"... a néző hazamegy, és elmeséli a feleségének, mit látott a moziban. Az asszony kíváncsi, melyen volt a film, a néző tehát elmeséli, hogy egy fiúról és egy lányról szólt - akármit is mond, azt kell elmesélnie, amit a kezdet kezdetén papírra írtam."